معرفی ارزهای دیجیتال

ترون چیست؟ | معرفی کامل بلاک چین Tron ارز TRX

ترون چیست و چه کارایی دارد؟

ترون (Tron) یک سیستم عامل غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین است، شباهت زیادی به اتریوم (Ethereum) دارد و هدف آن پیشبرد تمرکززدایی اینترنت و زیرساخت‌های آن است. در هسته خود، ترون یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که سرعت بالا، قابلیت ارتقای پذیری بالا و در دسترس بودن بالا را برای کل برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) در اکوسیستم ترون ارائه می‌دهد. کل بلاکچین ترون بر اساس قابلیت استفاده از توکن اصلی آن، ترونیکس (TronixTRX) ساخته شده است.

خالق ترون کیست؟

بلاکچین ترون توسط بنیاد ترون (Tron Foundation)، یک سازمان مستقر در سنگاپور که در حال حاضر جاستین سان (Justin Sun) ریاست آن را برعهده دارد، تأسیس شد. سان پیش از تأسیس بنیاد ترون، برنامه Peiwo را توسعه داد که آرزوی تبدیل شدن به اسنپ چت آسیایی را در سر می‌پروراند. این برنامه باعث شد تا سان در لیست ۳۰ فرد زیر ۳۰ سال مجله فوربس در سال ۲۰۱۷ قرار گیرد.

سان همچنین پیش از این، نماینده ارشد ریپل (Ripple) در چین و فارغ التحصیل دانشگاه هوپن (Hupan University) بود. بلاکچین ترون پس از یک عرضه اولیه موفق (ICO) که در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ میلیون دلار جمع آوری کرد، به وجود آمد.

ارزش ترون چقدر است؟

ایده اصلی ترون با استفاده از بلاکچین و قابلیت قرارداد هوشمند غیرمتمرکز آن این است که کاربران یک اینترنت غیرمتمرکز را تجربه کنند که در آن برای دسترسی به محتوا نیازی به واسطه‌هایی مانند گوگل و فیس بوک نباشد.

به عنوان مثال، در حال حاضر محبوب‌ترین پلتفرم اشتراک ویدیو یوتیوب است که یک شرکت خصوصی با سرورهای اختصاصی است که ویدیوها را برای بینندگان ذخیره و ارائه می‌کند. با این حال، استفاده از سرویس‌های یوتیوب به این معناست که سازندگان محتوا و کاربران باید با شرایط خدمات یوتیوب موافقت کنند و ممکن است مجبور شوند به روشی هزینه محتوای آن را پرداخت کنند. سازندگان محتوا در پلتفرم یوتیوب ممکن است سهمی از درآمد یوتیوب را به دست آورند، اما ساختار پرداخت کاملاً به اختیار یوتیوب است.

ترون با هدف جایگزینی سرویس‌هایی مانند یوتیوب و سایر سرویس‌ها با تبدیل شدن به زیرساخت غیرمتمرکزی که در آن کاربران می‌توانند مستقیماً با سازندگان محتوا ارتباط برقرار کرده و مستقیماً برای محتوایی که می‌خواهند مصرف کنند، هزینه پرداخت کنند، فعالیت می‌کند.

نحوه عملکرد ترون به چه شکل است؟

پروتکل ترون بر اساس یک مدل حاکمیتی اثبات سهام تفویض شده (Delegated Proof of StakeDPoS) اجرا می‌شود. این مدل به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌هایی را با کارمزد تقریباً صفر انجام دهند و در عین حال در برابر هرزنامه تراکنش (Transaction Spam) مقاوم باشند.

تراکنش‌ها در بلاکچین ترون توسط کنسرسیومی از سوپرنمایندگان (Super RepresentativesSR) که توسط دارندگان TRX که سهام خود را به شکل ترون پاور (Tron Power) قفل کرده‌اند، انتخاب می‌شوند. ۲۷ سوپرنماینده برتر و ۱۰۰ کاندیدای سوپرنماینده وجود دارد. جایگاه سوپرنمایندگان و کاندیداهای سوپرنماینده هر ۶ ساعت بر اساس تعداد آرایی که از دارندگان ترون پاور دریافت می‌کنند، مجدداً تعیین می‌شود

استخراج ترون چگونه است؟

خیر، شما نمی‌توانید ترون استخراج کنید، زیرا ترون بر اساس الگوریتم اجماع اثبات سهام تفویض شده (Delegated Proof of Stake) عمل می‌کند. این الگوریتم با اثبات کار (Proof of Work) که بیت کوین از آن استفاده می‌کند، متفاوت است. توکن‌های جدید ترون به عنوان پاداش بلاک برای سوپرنمایندگان منتخب ایجاد می‌شوند. این کار به عنوان انگیزه‌ای برای سوپرنمایندگان برای حفظ یکپارچگی شبکه ترون عمل می‌کند. شما می‌توانید با سهام‌گذاری TRX خود و رأی دادن به سوپرنماینده مورد نظر خود، در این فرآیند مشارکت کنید.

کاربردهای ترون (TRX) چیست؟

ترون کاربردهای متنوعی دارد. در زیر به برخی از مهمترین موارد اشاره می‌کنیم:

  • دسترسی به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps): بلاکچین ترون میزبان تعداد زیادی از برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است که برای استفاده از بسیاری از آن‌ها نیاز به توکن ترونیکس (TRX) دارید. برخی از این برنامه‌ها شامل بازی، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر می‌شوند. برای مثال، شما برای بازی در برخی از بازی‌های ساخته شده روی ترون، نیاز به استفاده از TRX خواهید داشت.
  • پرداخت هزینه تراکنش: برای انجام تراکنش در شبکه ترون، مقدار کمی TRX به عنوان کارمزد تراکنش نیاز است. این کارمزد بسیار پایین است و یکی از مزیت‌های بلاکچین ترون به شمار می‌رود.
  • حکومت (Governance): دارندگان TRX می‌توانند در حاکمیت شبکه ترون مشارکت کنند. با قفل کردن TRX خود در فرآیندی به نام Tron Power (ترون پاور)، حق رأی برای انتخاب سوپرنمایندگان (Super Representatives) شبکه را به دست می‌آورند. سوپرنمایندگان مسئولیت تأیید تراکنش‌ها و حفظ امنیت شبکه را بر عهده دارند.
  • ابزار پرداخت: برخی از فروشگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات، TRX را به عنوان روشی برای پرداخت قبول می‌کنند.
  • توکن‌های مبتنی بر ترون (TRC): بلاکچین ترون از استانداردهای توکن TRC10 و TRC20 پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این استانداردها، توکن‌های اختصاصی خود را بر روی بلاکچین ترون ایجاد کنند. این توکن‌ها می‌توانند برای اهداف مختلفی مانند دسترسی به سرویس‌های خاص، پرداخت درون برنامه‌ای و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه نگهداری ترون (TRX) چگونست؟

بنیاد ترون کیف پول‌های رسمی TronLink و TronWallet را برای نگهداری و استفاده از TRX توصیه می‌کند. با این حال، شما می‌توانید از سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال معتبر مانند تراست والت (Trust Wallet)، لجر (Ledger) و ک وبو والت (Cobo Wallet) نیز برای نگهداری TRX خود استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *